شرایط خلبانی جنگنده شدن
دنیای خلبانی
مطالبی جالبی درباره خلبانی جنگنده

 

باسلام به همه ی عاشقان پرواز من امیروز میخوام براتون بگم چطوری میشه خلبان جنگنده شد ایشاالله مورد قبول واقع بشه......

 ارتــش ایران هر ســـاله به منظور گزینش و جذب نیروهای  خود اعم از زمینی ، هوایی ، پدافند و دریایی اقدام به برگزاری آزمون می کند.  برای ورود به دانشگاه ستاری و خلبانی نیز باید از طریق همین آزمون اقدام کرد.

برای ثبت نام در این آزمون که در اردیبهشت انجام می شود باید از اواخر بهمن تا اواسط اسفند در محل های که از طرف گزینش ""آجا"" مشخص می شود حضور یافت و اقدام به ثبت نام کرد تا بتوان در آزمون شرکت کرد.

بعد از قبولی در آزمون طبق لیست اعلام شده باید جهت پشت سر گذاشتن مراحل علمی گزینش در تاریخ مشخص شده به مرکز گزینش ناجا در میدان حر تهران مراجعه نمود.

امــــــــــا مراحل گزینش :

الف) تست پزشکی عمومی( برای همه رشته ها):

این تست پزشکی اولین مرحله ی گزینش بعد از قبولی در آزمون علمی است و برای تمامی رشته ها می باشد که این مرحله توسط 9 پزشک باید تایید شود و برگه ی داوطلب باید 11 بار مهر شود در این مرحله هر یک از پزشک ها می توانند به طور کلی داوطلب را مردود کنند.

موارد مورد معاینه که باید مهر آنهــــا در برگه داوطلب باشد به صورت زیر میباشد:

1) چشم پزشک(1): تشخیص کور رنگی با استفاده از یک تصویر با رنگ های مختلف که باید عدد وسط آن را تشخیص داد.

2) قلب و عروق

3) گوش حلق و بینی

 4) چشم (2) : دید چشم (علائم چپ ، راست ، بالا ،پایین)

5)  اعصاب و روان : باید بالا تنه لخت باشد دو دست را صاف و رو به جلو نگه داشته و چشم را بست حالا دکتر چند سوال معمولی می پرسد مثل : اسفند را برعکس بگو ، اگر در این حالت دستان شـمـــا بلرزد براحتی شما را رد می کنند و نمی توانید مراحل را ادامه دهید.

6)  مغز و اعصاب: نگاه کردن به انگشت دکتر در حالیکه در جلوی صورت شما قرار می گیرد و به جهات مختلف حرکت داده می شود . ایستادن روی یک پا برای چند لحظه ، نگه داشتن دست ها رو به جلو و راه رفتن در  یک خط برای چند قدم به طوریکه پاها جلوی هم قرار بگیرد.

7)  ارولوژی : این مرحله همزمان با پوست و ارتوپدی در یک ســـالن انجام می شود . با وارد شدن در سالن باید تمام لباس های خود را در بیاورید و در یک صف در کنار دیوار بایستید تا پزشکان شمــا را معاینه کنند . دکتر ارولوژ باید آلت تناسلی را معاینه کند تا کسانی را که خود ارضایی می کنند مرود کند.

8) ارتوپد : اشخاصی که خیلی لاغر ، چاق ، پاهای پرانتزی دارند و یا هر گونه مشکل در بدن دارند (جای چاقو ، خالکوبی ، جای عمل جراحی و . . .) براحتی مردود می شوند.

9) پوست

10) دهان و دندان : در این مرحله اگر چند دندان خراب داشته باشید اشکالی ندارد ولی برای خلبانی وضعیت فرق می کند

11) آزمایش خون و ادرار : این آخرین مرحله تست پزشکی است و کسانی به این مرحله ی می رسند که 10 مرحله ی فوق را با موفقیت کامل پست سر گذاشته باشند.

ب) تست ورزش(برای همه رشته ها):

تست ورزش اولین مرحله بعد از قبولی در مراحل پزشکی است که شامل دو 800 متر در کمتر از 3 دقیقه و 10 مرتبه بارفیکس است . البته موارد ذکر شده نمره کامل است و اگر کسی نتواند این مراحل را به خوبی بگذارند مثلاً اگر دو آن بیش از 3 دقیقه شد و اگر نتوانست 10 بار ، بارفیکس انجام دهد نمره کامل داده نمی شود که نمره ی کامل آن 100 می باشد . در ضمن این مرحله مردودی ندارد تنها جایی که داوطلب به طور کامل مردود می شود تست پزشکی است ولی برای شرکت در تست های تخصصی خلبانی شکاری و بالگرد باید در مراحلی که نمره دارد مثل ورزش نمره بالا کسب کرد.

ج) آزمون کتبی و مصاحبه عقیدتی سیاسی(برای همه رشته ها):

بعد از ورزش نوبت به یک آزمون کتبی عقیدن سیاسی است که شامل سوالات مذهبی و دینی است با پایان است آزمون روز اول مراحل گزینش به اتمام می رسد.

روز بعد فردی مصاحبه گر است با در دست داشتن پروند ی شما و نتیجه آزمون کتبی عقیدتی سیاسی اقدام به مصاحبه با شما می کند . این آزمون سلیقه ای است یعنی بستگی به اعتماد به نفس و طریقه پاسخگویی دارد ممکن است با یک سوال کار تمام شود و یا ممکن است حتی تا نیم ساعت هم به سوال کردن بپردازد . از کارهایی که در این آزمون باید بتوانید انجام دهید خواندن چند آیه از قرآن کریم به صورت روان است در غیر این صورت از شما نمره کسر می شود . (با اینکه که ذکر شد داوطلب باید به صورت روان چند آیه تلاوت کند ،پس اقلیت فکر نکنم بتوانند در آزمون خلبانی شرکت کنند زیرا پذیرفته نمی شوند.)

د) حفاظت اطلاعات (برای همه رشته ها):

در این مرحله رأس ساعت 5 بامداد روز دوم آغاز می شود که ابتدا شمــا باید یک پرسشنامه ی 20 صفحه ای را بطور کامل و جامع پر کنید که شامل اطلاعات شمـــا و خانواده ی درجه یک و ممکن است خیلی از سوال هایی از شما بپرسند که حتی تا به حال به آنها فکر نکرده اید (البته سوالات علمی نیست ، تمام این سوالات شخصی می باشد.) بعد از تکمیل پرسشنامه باید آن را به مصاحبه گر بدهید  و آن را مطالعه کند و  مصاحبه آغاز می شود مصاحبه گر حدود 15 دقیقه این پرسشنامه را مطالعه می کند و شروع به سوال کردند می کند ؛ مثلا انگیزه ی شمــا از آمدن به این رشته چیت ؟؟ یا اطلاعات سیاسی و تحلیل جامعه یا اگر در خانواده درجه اول(پدر ، مادر،خواهر ، برادر، پدربزرگ ، مادر بزرگ ، خاله ، عمو ، دایی ، عمه) سفر خارج از کشور داشتند و سابقه ی کیفری یا هر گونه مشکل دیگر  که اگر داشته باشند باید به صورت کامل توضیح داد .(لازم به ذکر است که هیچگونه فریبی نمی شه داد چون ممکن است در مورد صحبت های شمـــا تحقیق بعمل آید.) این مرحله هم دارای نمره است که بطور اولویت از 1 تا 10 است.

تمـــــــــامی مراحل آزمون (به جز خلبانی شکاری و هلوکوپتر) تمام شده اســــــــت.

 


داوطلبانی که می خواهند رشته خلبانی را انتخاب کنند باید متظر بمانند تا نمراتش که در مراحل حفاظت اطلاعات، عقیدتی ، سیاسی و ورزش کسب کرده است اعلام شود تا مشخص شود آیا مجاز به انتخاب رشته ی خلبانی هستند یا خیر . البته لازم به ذکر است نمرات به داوطلب اعلام نمی شود فقط مجاز بودن یا نبودن آن اعلام می شود.

کسانی که مجاز شده اند روز سوم باید همراه با نمایندگان نیروهای هوایی به بیمارستان بعثت بروند تا آزمایشگات تخصصی انجام شود این آزمایشگاه حداقل سه روز طول می کشد و به شرح زیر است:

1) دندان:  اولین مرحل است به صوریکه بعد از این مرحله داوطلبان یک سوم کاهش می یابند . قطعاً متوجه شدید که این مرحله چگونه است حتی اگه یک دندان خراب یا پر کرده باشید مردود اعلام می شوید البته یک خرابی بسیار ریز  بستگی به آن پزشک دارد.

2) اعصاب و روان : باید بالا تنه لخت باشد دو دست را صاف و رو به جلو نگه داشته و چشم را بسته . حال پزشک چند سوال معمولی می پرسد مثل همان روز اول ولی باحساسیت و سختگیری بیشتر.

3) چشم(1) : حتما باید هر دو چشم 10 از 10 باشد.

4) چشم(2) : تعیین دید عمل است که با استفاده از یک دستگاه انجام می شود درون این داشتگاه از A تا H نوشته شده است و جلوی هر کدام از این حروف از 1 تا 6 قرار دارد هر حرفی را که دکتر گفت شما باید بگویید کدام یک از اعداد نوشته شده در جلوی آن حرف برجسته است البته تشخیص این برجستگی بین 6 گزینه کار ساده ای نیست و خیلی از داوطلبان نمی توانند این مرحله را پشت سر گذارند و مردود می شوند.

5) چشم (3) : در این مرحله قطرع ای در چشم ریخته می شود و بعد از پنج دقیقه چشم توسط چشم پزشکی معاینه می شود.

6) شنوایی سنجی : در یک اتاق تاریک باید صداها و جهات آن را تشخیص دهید.

7)) گوش ، حلق ، بینی

8) ارتوپدی : مراحل ارتوپد ، پوست ، نورولوژ و جراح ارولوژی پست سر هم و در حالتی که تمام بدن باید لخت باشد انجام می شود (البته در این مرحله با شورت) کسانی که لاغر ؛ چاق و یا حالتی در بدن آنها وجود دارد مشکل خاصی مثل برآمدگی سینه یا هر مشکل دیگر داشته باشند مردود می شوند.

9) پوست

10) نورولوژی

11) اورولوژی : در این مرحله تمام بدن باید لخت باشد تا پزشک بتواند آلت و مقعد داوطلب را معانیه کند .

12) اسپیرومتری : همان تست تنفس است و با استفاده از دستگاه انجام می شود و حجم تنفسی داوطلب را محاسبه می کند.

13) نوار مغز

14) نوار قلب

15) سی تی اسکن از سر

16) آزمایش خون

17) پزشک داخلی : با در دست داشتن تست اسپیرومتری ، نوار قلب و مغز و جواب آزمایش خون باید به پزشک داخلی مراجعه کرد تا پزشک داخلی آزمایشات را توسط پزشکان متخصص تایید کند.

بعد از تایید نهائی کار شما به اتمام می رسد و باید منتظر جواب نهائی بمانید  که بستگی به ظرفیت دارد یعنی با تمام کردن این مراحل ،این فرد صلاحیت ورود به دانشگاه خلبانی دارد ولی اگر ظرفیت پر شده باشد مجبور می شود در رشته های دیگر مثل ناوبری (کمک خلبان) یا مراقبت پرواز تحصیل کند.

امـــــــــــــــــــا بعد از قبول شدن نهائی  . . .

از آنجایی که تمامی داوطلبان ورود به دانشگاه های افسری باید دوره آزموشی نظامی را بگذرانند و بعد از آن شروع به تحصیل کنند قبول شدگان نهائی باید در محلی که از طریق مراجع مربوطه اطلاع داده می شود برای گذراندن این دوره اقدام کنند.

شروع دوره اوایل مرداد که تقریباً 2 ماه طول می کشد طی این مدت در پادگانی مخصوص (شبیه بیابان) چادرهای چند نفره زده می شود و هر کس می تواند دو پتو داشته باشد و شب را سحر کند . سحرگاه باید برای اقامه نماز صبح ساعت سه و نیم بامداد بیدار شود و اجباری می باشد و در طول روز دویدنهای طاقت فرسا و سینه خیز رفتن با اسلحه و بشین پاشو با اسلحه بالا سر و امثال اینها تجربه می شود . در این مدتی که شما در این پادگان مخصوص هستید خانواده ی شما هیچ اطلاعی از شما ندارد حتی تماس تلفنی نیز با شما ندارند. بعد از اتمام دوره در کل محضر کل قوا و مقابل قرآن کریم سوگند یا می کنید و سردوشی میگیرد.

دوره ی رزم مقدماتی یا BMT در نیروی هوایی با حضور دانشجویان هر 4 دانشگاه ارتش و تحت نظارت مستقیم سماجا (ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران ) سران سه نیرو و ساحفاجا  به مدت 12 هفته یعنی 3 ماه طول می کشد  که 2 ماه از آن در مرکز آموزش تکاور نیروی زمینی ارتش (مرآتکاور نزاجا) برگزار می شود و یک ماه آخر که فقط تمرین مراسم سردوشی می باشد دانشجویان در دانشگاه های مربوط به خودشان مستقر خواهند بود.)

اما پس از یک استراحت کوتاه بعد از دریافت سردوشی تحصیل در دانشگاه ستاری آغاز می شود.

این دانشگاه در سال 68 به همت سرلشگر خلبان منصور ستاری در نزدیکی مهرآباد و پایگاه هوایی یکم تأسیس شد و در سال 85 این دانشگاه از زیر نظر وزارت علوم خارج شد  وشرط ورودی آن داشتن مدک پیش دانشگاهی و شرکت در آزمون اختصاصی شد و از آن پش این دانشگاه به دانشگاهی کاملاً نظامی تبدیل شد تا فارغ التحصیلان دیگر اجازه شرکت در آزمون کارشناسی ارشد را نداشته باشند و ملزم به ماندن حداقل 8 سال و حداقل 30 سال در ارتش باشند.

رشته ها  و دانشکنده های موجود :

* دانشکنده ی پرواز : این دانشکده به دور گروه خلبانی ناوبری و گروه مراقبت پرواز تقسی می شود که این سه رشته (خلبانی ، مراقبت پرواز ، ناوبری) را پوشش می دهد.

* دانشکده ی مدیریت: این دانشکده مربوط  به رشته های مدیریت دولتی و مدیریت بازرگانی است.

* دانشکده ی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوایی : عنوان کلی رشته های این دانشکده که در سال های دور دانشکده ی پدافند نیز می گفتند ، تکنلوژی فرماندهی  و کنترل هوایی است اما سه گرایش دارد که ترتیب اهمیت و ارشدیت عبارتند از :

الف ) کنترل شکاری ***

ب  ) عملیات موشک **

ج) اطلاعات عملیات *

* دانشکده ی هوافضا : این دانشکده افسران تعمیر و نگهداری هواپیما و هوافضا تربیت می شوند.

* دانشکده ی  برق : این دانشکده رشته برق با دو گرایش قدرت و مخابرات را پوشش می دهد.

* دانشکده ی علوم پایه : در این دانشکده دروسی عمومی رشته های مهندسی نظیر انواع فیزیک ، ریاضی ، آزمایشگاها ، معادلات دیفرانسیل و ... تدریس می شود.

*دانشکده معارف اسلامی : در این دانشکده دروسی عمومی مصوب گروه معارف نظیر اندیشه اسلامی 1 و 2 ، ریشه ها انقلاب ، اخلاقی اسلامی و ... تدریس می شود.

* دانشکده ی زبانهای خارجه : در این دانشکده دروس عمومی و اختصاصی زبان هر رشته تدریس می گردد.

 

امکانات:

در طول تحصیل دانشجویان دانشگاه به  صورت شبانه روزی هستند و کمک هزینه تحصیلی هم دریافت می کنند و می توانند از امکانات موجود از جمله : سالن سینما ، اینترنت ، استخر شنا ، باشگاه بدنسازی ، زمین چمن و ... استفاده کنند.

دانشجویان باید هنگام تردد پیراهن و شلوار پلنگی شکل با ترکیب رنگ های آبی ، مشکلی ، خاکستری و سرمه ای را به تن داشته باشند و همچنین لباس رسمی و فرم نیروی هوایی ارتش به مراسم ، تردد و برنامه صبحگاه عمومی رسمی دانشگاه که در روزهای شنبه هر هفته انجام می شود مورد استفاده قرار دهند.

در محیط دانشگاه هر دانشجو باید به شیوه عمومی مصوب ارتش به دانشجوی ارشدتر احترام بگذارد که سرپیچی یا سستی در چنین مسائل همواره شخص ارشدتر را در موضع غالب قرار داره و به ضرر پایین دست تمام خواهد شد.



نظرات شما عزیزان:

ابوالفضل مایلی
ساعت21:23---14 آذر 1393
ببخشید اگه فردی قبلا دندوناش رو پر کرده باشه
ولی بعدا هر دو تا بیفتند و به جاش دندون های تازه و بدون نقص در بیایند ... آیا می تواند خلبان شود ...
پاسخ:سلام اگر درست و بدون مشکل دربیاد .......فکر نمیکنم اشکالی بگیرند


رضا
ساعت14:46---1 مرداد 1393
سلام...من چشمام ضعیفه اگه عمل لیزیک کنم میتونم خلبان جنگنده بشم؟

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

من از بچگی عاشق خلبانی جنگنده بود وتا الان دنبالش رفتم واگه خدا بخواد وشما هم دعا کنید تا مدتی دیگه میشم واین وبلاگ رو واسه کسایی گذاشتم عاشق خلبانی اند شما اگه درباره خلبانی سوالی داشتید برای ایمیلم بفرستید تاجواب بدم aminfantom@gmail.com ..............................یا علی مدد
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ما را با عنوان دنیای خلبانی و آدرس f22.LXB.ir لینک بکن بعد مشخصات لینک خود ت رو در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 109
بازدید ماه : 234
بازدید کل : 25288
تعداد مطالب : 26
تعداد نظرات : 25
تعداد آنلاین : 1




http://coding.1100011.ir
http://1100011.ir